onsdag 2. januar 2013

Sydney 2013




En helg jeg aldri vil glemme.. 

Helgen startet med en to og en halv timers togtur til Melbourne, Skulle sove der ei natt før jeg reiste videre. Jeg hadde litt tid så jeg utforska byen og dro opp til Skydeck 88. bygningen, som hadde den fantastiske utsikten, 360 grader! Litt vanskelig og ta bilder med alt det glasset i rundt men, noen ble bra! Etter jeg dro ned derifra var det tid for noe og spise, The Atlantic ble den utvalgte resturanten jeg ble bedt om og vente i baren (ikkje braa, tenkte jeg) Når jeg er på en ny plass og bar, bestiller jeg alltid noe nytt og ber bartenderen overraske meg, jeg endte opp med espresso martini, fantastisk!
 Jeg bestilte and og det Schmake godt! Det gjorde ikke prisen men har ikke brukt så mye penger her nede så jeg følte jeg fortjente det!  Til vanlig er det litt kjedlig og sitte og spise på en resturant helt alene, men jeg fikk bord ved siden av en meget interresant fyr, Han hadde bodd overalt, Hong Kong, New York, London, Japan og Sydney. Han fortalte litt om sin historie, og jeg fortalte om min store reise jeg tok ned hit og hvorfor, og det satte ting litt i perspektiv for meg, Og han fikk meg til å se resten av verden! Neste gang jeg skal ut og reise, blir det nok også som turist uten og jobbe, får sett litt mere da og har litt bedre tid.

Jeg kom meg opp fra senga og tok en taxi til flyplassen, fly plassene her er forholdsvis store men ganske enkelt og finne fram dit du skal. Jeg rakk flyet! en og en  halv time senere var jeg i Sydney, tok en ny taxi til hostellet hvor jeg hadde booket rom. 450 dollar, ganske dyrt og bo i Sydney når det er nyttårsaften sjø!
Men det var verdt pengene, jeg bodde i et 12 roms med Martin, Thomas og Rasmus. Helt konge og møte de igjen, har savnet dem, har ikke sett de siden jeg var i Adelaide for fire måneder siden. Møtte også Hamish, Lillian, Maya, Fredrik og Ronja som bodde i et annet hostell/hotell.

Dagen før dagen dro vi ned til Sydney Opera House, fantastisk.. Jeg ble litt satt ut av hvor stort det egentlig var! Skulle vel tatt turen inn, men det blir neste gang. Safarituren ender jo der så da blir det til og gjøre det jeg ikke fikk tid til denne gang. Vi dro også ut i en ferje som tok oss med på en tur rundt bryggene? osv. (hva heter det?) Norsken min fader ut..  Ferje turen tok omtrent en time før vi var tilbake.


Nyttårsaften var stort sett eneste grunnen til at jeg dro til Sydney, så da må man opp forholdsvis tidlig for og få plass! Det skjedde ikke, stor dag dagen før dagen er ikke bra. De låser nemlig ned hele byen egentlig, gjerder overalt og kun et par plasser/parker er åpne med fri inngang hvor du har ganske bra utsikt over brua og opera huset.
Vi dro ned dit mitt på dagen, kom inn og fikk oss plass i Tarpeian Precinct som hadde plass til 6000 personer, og da låser de portene. Går du ut, kommer du ikke inn igjen. Og vi var jo ganske dårlig forberedt, Vi visste jo at vi måtte vente der i 12 timer, vi hadde litt solkrem, noe cash (de tok ikke kort, kun i baren og det fant vi ut etter en stund) Vi la oss under et tre for og fåå litt skygge, det var ikke så veldig varmt men varmt nok. Klokka 2 åpnet baren og da var det egentlig ikke annet og gjøre. Det var lang ventetid, men absolutt verdt det!

Three two one, Happy New Year! Herregud, jeg tror hjertet stoppet opp med det samme de første fyrverkeriene dundret oppe på brua, 10 millioner dollar opp i røyk, og så fantastisk og  se på! Dette kommer jeg aldri til og glemme, for en stemning, for en opplevelse for livet! Beste dagen i mitt liv på lenge! :)
Men festen etterpå var ikke så veldig bra, Sydney er en stor plass og vi fant rett og slett ikke en plass og fortsette på. Så vi dro tilbake til Kings Cross hvor hostellet lå og, hva vi gjorde da vet jeg egentlig ikke..  :P


Dagen derpå var planen og dra til Bondi Beach, men det var så dårlig vær, overskyet og kaldt nesten. Så vi dro og så Sydney knuse Melbourne i fotball, fotball er ikke så veldig stort her nede. Men det var en bra kamp. Ser normalt ikke fotball men det er ganske bra stemning når du er der med venner og tar et par øl.


Turen hjem gikk ikke så bra, Vi startet og drikke vin på taket av hostellet hvor vi bodde, og etter det husker jeg ingenting..  Jeg våknet klokka 06.00, akkurat da gikk også flyet mitt fra Sydney.. ikkje braa! Jeg tok en taxi til flyplassen og booket om flyet, 600kr ekstra, men hjem måtte jeg. Forsinka kommer jeg til Melbourne, klokka 10. Bussen jeg hadde bestilt dagen før gikk 0950! Herregud for en dag..   Så jeg tok bussen ned til togstasjonen og tok omsider toget tilbake til Shepparton, og nå er jeg tilbake her på gården. Nå er det tilbake i hverdagen igjen, før jeg setter ut på mitt neste eventyr, men det får dere vite mer om senere!

Hvordan var deres nyttårsaften? :) 


Her er en video jeg har lagt ut på youtube som beskriver noe av det.

http://youtu.be/x6o7Cm5IwAA


Her er en link til facebook hvor dere kan se noen av de mange bildene jeg har tatt denne helga.



https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10200335935622447.2202039.1276200254&type=1&l=b6951f3ada

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar