tirsdag 15. januar 2013

Hva skjer på gårn?




Den fargen jeg trodde jeg kom til og møte min første dag her i Australia, har nå kommet. Den gule, beisje fargen av tørt gras..   Graset har slutta og vokse!

Vann koster penger, og det begynner og bli for tørt (som jeg nevnte på en tidligere post.) Så det lønner seg ikke og vanne lengre.. Bortsett fra på de beitene hvor ungdyra går, der er det ca 60-70 kalver nå. Som også gomler i seg 1000kg kraftfòr på tre dager.
Nå er de fleste beitene så nedbeita som det går ann. Kuene er bare ute på beite om natta nå, for og gi dem litt variasjon. Og om dagene er de inne under fòrbrettet hele dagen, uansett temperatur (Normalt om det er nok gras på beitene er de bare under tak når det er for varmt til at de kan være ute).
Nå blir de fora mye mer enn før. De får blant annet 8kg/pr. dyr med bare gras silo. 3000kg ca.
Totalt sett på tre mixer som jeg lager, så fòrer vi dem med ca 17-18 tonn hver dag, en gang om dagen vell og merke. Det er ca 374 som melker, har ikke helt oversikten men de gir ihvertfall 9500- 10,000L med melk hver dag.

Ellers så er det ikke så mye og fortelle om drifta på gården, Mine dager består fortsatt av det samme igrunn, Melke om morgenen, kanskje på kvelden noen dager, fòre, og gjøre klart for melking igjen, That`s it, for tia...

Det er utrolig hvor fort vant man blir til temperaturen her nede, 30-40 grader er ikke noe problem når jeg jobber egentlig, og 12 grader om mårran når du skal opp klokka 0500 og melke, da er da KALDT da! Skal bli helt grusomt og komme hjem til Norge igjen. Det er sikker snø fortsatt også! :P Den tid, den sorg.

Det er så mye jeg savner, jeg drømmer ofte om ting jeg har gjort før, og gjerne ting som har skjedd på vinteren. Tror jeg savner den litt også.. Ikke en dag går forbi uten at jeg tenker på ting hjemme..  Det blir bedre når jeg starter og kjøre høy baller igjen, lange dager. Det liker vi! (vi?.red ) Også er det ikke så alt for lenge til vi skal begynne og vanne igjen, for så og begynne med såinga osv! Og før det igjen begynner vel første pulje og kalve..  

I dag er det nøyaktig 18 uker til jeg er på vei hjem! Om jeg hadde måtte avbryte mitt lille eventyr, pakke sekken og reise hjem her og nå, så hadde det verdt helt greit egentlig. 5 måneder (nesten) er helt passe..

Men pokker heller Sindre! Skjerp deg!

Gleder meg masse til og dra på safari tur nå! 32 dager igjen, spenjaness ja! ;-D















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar