tirsdag 29. januar 2013

Hvor skal jeg starte liksom.. Har hatt en helt perfekt (lang) dag!


Dagen startet med at jeg slumra vekkerkokka en time, hadde fortsatt god tid, pussa tenna osv. Dro ned i resepsjonen for og låse in bagasjen min for dagen, var ikke sikkert jeg skulle bo her ei natt til så kvifor ikje. Dama i resepsjonen ble ikke noe grinete da jeg spurte om hun kunne låse inn bagasjen min, så jeg var på vei til og gjøre det selv da hun sa at jeg måtte bare dra og la den stå der (da regnet jeg med at hun låste den inn). For bussen stod allerede og venta på meg utenfor Hostellet. Å f**k tenkte jeg, stressa osv..     la halveis på sprang mot bussen, som heldigvis var der enda!

Bussturen startet veldig bra mye fint og se rundt seg, og bussen var jo genial! Den hadde store glassruter overalt å til og med glasstak! Det var ganske kjekt da fjellene preget seg frem der oppe i skyene (tåka)! Men bussturen ble fort kjedelig, og jeg sovna.. Jeg visste det var mer interresangt og se i Te Anau, så jeg våkna heldigvis litt før det.. Der ble det en liten stopp for og spise frokost, og fytti fader så kaldt det var! Jeg kjøpte meg straks en genser på suvenirsjappa like ved caffèen.. Brr.. ! (gruver meg til og komme hjem) Vi hadde totalt 3 stopper etter det, Resultatet ser du i noen av de utvalgte bildene som ligger vedlagt i linken helt nederst! Tilbake til Te Anau, som var veldig skuffende! Det så jo SÅ flott ut på plakater og diverse.. Men neida, Uansett.. Turen gikk videre til mitt mål og destiansjonen som jeg VISSTE kom til og bli bra! Nemlig Milford Sounds!

Da vi kom rundt svingen(e) ned fra fjellet og ut fra tunnellen, nå er jeg her tenkte jeg.. FJORDEN BABY! neida, joda! Så fint det var! Vannet speilblankt, himmelen knallblå og båten vi skulle på, hadde seil! Awesome! Gratis lunsj ( hadde vell betalt den for buss billetten) inntatt ved fremre baug(?) med beste utsikt.. Jeg trodde det skulle bli bare et par bilder her og der men, neeei..  Det var mersom bilder hele tiden, og filming.. Stedet var helt uvirkelig og som i tatt ut fra, jo nettopp, Lord of the Rings (LOTR) Jeg hadde planlagt mye mer her nede i forhold til LOTR, ikke fordig jeg er spesielt interressert (Jeg er det) men fordi jeg husker hvor vakkert fremstilt alt var i LOTR, fjordene, dalene og fjellene..

Men det aller beste ved hele turen var egentlig hjemreisen, Jeg tenkte som så når jeg pre-booka turen dit at når jeg først sitter i buss i 3-4 timer dit (og sov da) Så skal jeg vertfall ikke ta bussen hjem igjen og se akkurat det samme en gang til! Så jeg booka meg fly! Et lite (6 seters) mikro(?)- fly. Kapteinen tok meg imot på brygga, og til flyet gikk vi..   håhåhåå..   Det var så rått.. Jeg fikk ikke cockpit plass, som jeg regnet med jeg ikke fikk i forhold til vekta mi, og ja jeg fikk rett i det og ble satt bakerst sammens med en annen fyr fra England. Men det gjorde ingenting egentlig, vinduet var stort nok for meg selv jeg hadde mest utsikt til hjul og vinge. Men det var absolutt verdt det!
Jeg fant fram god musikken på mobilen, plugga i headphones, øreklokker på og vi tok av! Det rista og hele pakka, var ikke måte på! Men det årna seg fort når vi kom litt høyere opp..

Jeg kunne nesten ta på fjelle der oppe! Det var så magisk, Jeg visste at jeg ikke kom til og få så bra bilder, og om jeg tar bilder så blir jeg alt for opptatt av og ta nettopp bilder, så jeg brukte tiden istede for og ta alt innover meg, her er jeg, oppe i lufta høyt over New Zealand, fjellene, Milford fjord! Utrolig.. Ubeskrivelig.  Jeg filma lenge og langt med mitt kjære gopro camera som jeg blir bare mer og mer glad i! (tusen takk igjen kjære bror og søster=D ) Video av det får dere se senere..  

Vi landa trygt på Queenstown airport. Gratis drosje til hostellet hvor jeg hadde låst inn bagasjen, gjett hvor den var da? Akkurat der hvor hun i resepsjonen sa jeg skulle sette den i fra meg og springe til bussen..  Møkka kjærreng!! Men den var der heldigvis, og glad for det :)

Avsluttet en perfekt dag med og spise den "berømte" Fergburger, Fergburger er en Hamburger sjappe i Queenstown som er omtalt i The Lonely Planet eller noe? Uansett, fullpakket med folk både inne og utenfor.. Så jeg tenkte, tjaa.. verdt og prøve.. nærmere 20 minutter senere, nr 26 Sid! Da var det min tur, kelneren smilte, jeg smilte, nå var jeg spent gitt! Jeg tussla nedover gata, inn på Liquerland og handla en flaske Steinlager pils, fortsettet ned mot havna og bryggen..  Å du verden for en burger det var!
Skal du hit, ja da vet du hva du må gjøre :)

Nå har jeg booka buss videre i morgen, da drar jeg nordover mot Franz Josef Glacier, der har jeg ikke booket noe overnatting, men håper det ordner seg. Planen er en fulldag til toppen av isbreen, eller helikopter..   Alt kommer ann på hvor lang tid jeg har.. Men det finner jeg ut i morgen!

Skrives senere, over og ut fra New Zealand!

Forresten, bildene kommer her istendfor!
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar