lørdag 2. februar 2013


Alt jeg har skrevet her er egentlig bare rot og lite innhold!
 Jeg har bare ført en normal dagbok så og se for meg selv for og holde LITT kontroll på hvor jeg har verdt og hva jeg har gjort der!
Jeg bruker ikke telefonen her for det er svindyrt med kontantkort fra Aussie. Jeg må først og fremst si at så langt elsker jeg South island, og har ikke et bra første inntrykk av North Island. Men det kan fort forandre seg. Og ja, jeg har det også bra for de som lurte :) Noen postkort er på vei..   snart, må bare få tid ;) kos dere


Turen til Franz Josef Glacier var ganske kjedelig etter bare to timer, snork. Endeløse timer på buss igjennom regnskog. Det ble straks bedre når vi nærmet oss isbreen(e) og så de hvite toppene høyt over de grønne små fjellene nedenfor med regnskog kledd ut over sæ. På tur til denne isbreen bestilte jeg helikopter tur opp dit samme dag, bare om noen timer..  Og jeg hadde SÅ store forventninger, hvordan det skulle bli og jeg planla hvordan jeg skulle ta bilder osv. Og hva jeg skulle gjøre når vi LANDET på selve isbreen, og det gikk akkurat som jeg så det for meg!! Turen opp dit var helt ubeskrivelig, og se den svære isbreen under deg i det du passerer fjelle på siden bare meter fra rotorbladene, det føltes værtfall sånn. Vi fløy over franz josef og Fox glacier, før vi til slutt fløy rundt Mt Cook. Spektakulær natur på sitt beste! Før vi avsluttet det hele med og landet på franz, jeg kasta snøbal og gjorde et forsøk på og lage en snø-engel i snøen! haha.. det var så morro.. Det er det beste jeg har gjort så langt her i NZ! Jeg tror faktisk jeg kan si at det beste med at jeg reiste til Australia (så langt) var faktisk og reise til New Zealand! komisk, men fakta faan! :)

31. Januar:
Nå er jeg på tur lengre nord, nærmere bestemt Nelson. ca 3 timer forsinka pga knekt fjæring på bussen! beregnet ankomst til Nelson var 7:00pm, så vi får nå se når vi kommer dit nå da..    Akkurat nå skriver jeg på bussen, vi kjører langs vest kysten og bølgene slår inn langs strendene som strekker seg så langt jeg kan se, og de bare fortsetter og fortsetter..  Jeg må skrive ned noe nå ellers så går alt bare i surr! Alt blander seg sammen, så det kan fort hende jeg nevner flere ting gjentatte ganger. Er på vei til Nelson...

1.Februar.
Jeg kom til Nelson ganske seint, Ble bare ut og finne seg noe mat og dra tilbake og få seg noe søvn. Størrelsen på byen likte jeg ikke, så dro videre neste morgen med buss til Ferja, Der møtte jeg en kar fra Canada jeg prata en del med de to timene vi satt i bussen, gøy! Kom fram til ferjeleie, der var det vakkert! og dro med ferja en en og en halv time senere, "møtte" to norske jenter, det vil si jeg så de og hørte de..  Jeg gadd ikke prate med dem! (har ikke møtt en eneste Norske på 5 måneder mann!?)

 Tok ferja som tok ca 4 timer over til Nord øya, Kom fram til Wellington og jeg visste på forhånd at det ikke var noe ledig accomodation der. Jeg tok toget til neste by der jeg er nå (var). Paraparaumu, ( en del av wellington) Jeg hørte at en fyr på samme rom som meg skulle på butikken, jeg sa jeg joina han. "Okei, vi kjører bil vi da men det er plass. Vil du forresten bli med videre oppover i morgen?" Jeg er med! Så i morgen drar jeg, en fra holland, tyskland og sør-amerika videre til Tongariro nasjonalpark ca 4 timer lenger nord og inn i landet, Der skal det visst være noe vulkansk aktivitet. Om jeg blir med opp dit eller ikke gjenstår og se, vi starter i 7 tia, tar fire timer dit. og ca. 8 timer gå-tur opp og ned.. Så får se om jeg makter det..    Men jeg blir uansett med de videre til Rotorua hvor jeg opprinnelig hadde tenkt og dra uansett. Men vi får se hva som skjer. Blir gøy og reise med noen andre også!

2. februar:
Turen til nasjonal parken.
Vi starta halv 8 om morgenen og det tok ca 4 timer og komme dit. Når vi kom dit var det for seint til og ta den lengste gå turen vi tenkte på 7 timer, så tok en på 4 timer nå i dag. Jeg hadde ikke planlagt og gå så mye egentlig, men hadde egentlig ikke andre planer her oppe, så jeg ble likesågodt med hit til Tangariro Nasjonal Park.
I morgen skal vi gå den lengste turen, jeg gruver meg litt for det var egentlig tungt nok det i dag. Men jeg har sett en vulkan da! ;D
Vi skal ta buss i morgen opp et lite stykke, bussen går 7:15am og jeg regner med det er jævlig bratt opp dit, vi er nok nede igjen i 3-4 tia(håper jeg!) og etter det er planen og ta turen videre til Rotorua!  Der tror jeg at jeg "hopper" av og drar i motsatt retning av de andre, vil nemlig se Hobbiton/The shire eller hva det heter nå i dag, det er nemlig bygd opp igjen pga The Hobbit. Og DET blir nok ikke stående for alltid!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar