søndag 10. februar 2013

Nabon sprer Lime på jorda!


Jeg skrev et langt innlegg når jeg satt på flyplassen i New Zealand klar til check in  på Gate 3, Auckland Flyplass. Gikk selvsagt tom for strøm og siden ble slettet.

Vell vell..  Jeg har kommet meg til Australia igjen (for noen dager siden) Her har ikke mye forandret seg på den tiden jeg var borte. Vell litt har forandret seg da, melker 300 kyr nå, resten er sina "dried off" som vi sier. Og resten blir sina i slutten av uka her. Det tar ikke så langt tid og melke nå! Sina kyrn blir fòra med høy på beite (hvor det ikke er noe gras igjen) vi sprer det utover med en artig liten doning. Bilde?? kommer i mårra

De har også kjøpt (er i ferd med) nabo gården, Det vil sa at Keth Jan som flytta hit med familien sin like før Jul har kjøpt gården, og Bart hosten min har kjøpt halve jorda, og leier resten av jorda, av KJ. De har fått hjem 90 kviger som skal kalve om ikke alt for lenge, De er i ferd med og kjøpe enda 40 melkekyr til. Gården begynner og bli enda større! Nabo gården er vell på ca 1500 mål, har et milking shed på 16x16 swing-over. Fåreløbig skal de melke alle kyrene på gården her, og bruke alt utstyret her osv. Men kanskje om noen år vil KJ melke noen kyr på gården der. Det vil tiden vise.  De har også lekt med tanken og melke A2 melk. Det er melk fra kyr med et spesielt DNA, som kun gir melk med a2 protein og ikke a1 protein. De fleste kyr i dag melker både a1 og a2 protein i melka. Jeg er ikke helt klok på dette feltet enda men om dere vil vite mer sjekk ut disse linkene: http://www.a2milk.com.au/about-a2-milk.php eller http://en.wikipedia.org/wiki/A2_milk

Naboen sprer Lime på jorda! Har med pH og gjøre (y) Smart ass..

 I dag har jeg satt inn alt utstyret i skuret som ikke skal brukes før neste sesong, Det er på en måte som hjemme før vinteren kommer. Høy pressa, riva og alt det der rengjøres, smøres og plasseres strategisk inn i skuret. Rart og tenke på at vi gjør det her nå når det er sommer liksom?? Men sånn er det, sesongen er over. Da er det bare og vente på at såinga ("vårånjå" starter!


6 Dager til Safarituren og 100 dager igjen her i Oz.. ! Glede sæ! ;D

Har så sinnsykt løst på heimlaga pizza..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar