fredag 5. oktober 2012

Kaffe, Snus og Norsk sjokolade...

Kanj itj bi likar vett ;) bortsett fra at det regner som bare det. Skulle opprinnelig starte silolegginga i dag.
Så langt har det regnet 13mm. Så slåtten bli nok utsatt.

Etter helga jeg var i Deniliquin og på the Ute Muster har det ikke verdt så mye å skrive om faktisk. Har stort sett melka hver dag morgen og kveld, föret ut til dyra I mellomtiden. Melker 392 kyr nå, ca 27l pr.ku. per dag. Det blir vell rundt 11-12 tusen liter per dag. Bli litt anja forhold ja!


Jeg vil si at halvparten av arbeidet med og drive en gård her i Australia er og flytte kyra fra beite til beite eller til melk fjøset og videre.. Jeg vil også påstå at gårdbrukere her nede jobber om ikke like mye og krevende, like hardt. På en annen side er det jo krevende og være gårdbruker i Australia også, men her har de låv til å gjøre mye selv, da tenker jeg på veterinær og lignende. Samt sprøyting og nitrogen regler.

Hjemme i Norge, ihvertfall på Myra drenerer vi vannet ut fra jorda, her drenerer de vannet inn.
Det kan være problematisk under tørke tida. Men det har kommet mye regn under vinteren (når det var sommer i Norge) og elvene var fulle før irrigation som det heter. Gården jeg er på har vann-rettigheter fra elva og kan også kjøpe vann fra up in the hills.
Bløtgjødsla her blir skrapet (når de er på fôringsbrettet etter melking) av ved hjelp av en Kubota med samleskjær bak og to vanntårn på hver side av fôringsbrettet. Dynja havner da i en stor dam. Under vanninga (irrigation) så pumper de bløtgjødsla ut i kanalene og fører det, ja dit du vil. Således frakter de gjødsla ut på jorda ved og blande den med vann...

Uansett hva jeg gjør til tider så tenker jeg på dere der hjemme. =) Noen ganger har jeg hjemlengsel, ja du leste riktig... Man tenker på de vennene du ikke får pratet så mye med nå. Hvor godt du igrunn har det hjemme med folka rundt deg. Du tenker over det på en litt annen måte når du liksom er "utenfor" og ser det fra en annen vinkel.
Jeg kan bruke ordtaket: "Du vet ikke hva du har, før du har mistet det" Har dog ikke mistet noen, men det kan beskrives på samme måte. Men det og ha hjemlengsel kan også være positivt, det betyr jo bare at du trives hjemme. =P

Host familien min, det er egentlig feil og bruke ordet familie når det er to brødre jeg bor og jobber hos.
Bart og Jan er 52 og 50 år gammel. De kom hit med familien sin fra Nederland for en stund siden, familien flyttet tilbake men det ble værende og kjøpte en annen gård. Siden det er bare to brødre så er det ikke like gøy bestandig. Det er litt som "hjemme" egentlig, eller la oss si på hvert et gårdsbruk, To brødre går ikke like godt overens bestandig, spesielt når en av de er liksom "sjef". Og den andre gjør det meste av jobben. Ja...

Men nå har det kommet to dansker som bor hos oss, Morten og Jens. De bor her sammen med oss men jobber hos Justin,  Han har et firma som driver med alt fra vårron arbeid til høsting.
Da blir det litt enklere og finne på ting i helgene osv.  Kjedelig og vanskelig og finne på ting å gjøre alene... Det er ikke så mye og foreta seg her i umiddelbar nærhet ;-)


Har også hatt en del problemer med magen, det er vel floraen som forandrer seg meg ny mat osv. Tror det kan ha noe med melka og gjøre, og den drikker jeg vanligvis fra kartong og rett fra tanken hjemme. Her drikker vi den også rett fra tanken. Men i og med at de heller ikke vasker jura på kua så kan jo det i seg selv være en grunn.. Skal uansett ta noen tester i løpet av neste uke for og prøve å finne ut hva det er som "trigger" magen.


Pakke fra Mamma her om dagen, kjæmpe glaa! ;D #Verdens beste sjokolade" Men var det nødvendig og sende ullsokker Mamma???   :P  (29 grader den dagen jeg fikk pakken)


PS:  Nå har det regnet 19mm...   Ikke BARE fint vær her nede! ;P
















 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar